Choose country

DK Denmark SE Sweden

Därför ska du inte vara rädd för kolhydrater när du tränar

Skapad den

Du har antagligen upplevt ett blodsockerfall när du tränar. Och det är just bara socker eller kolhydrater som du får slut på i kroppen. Det betyder att du kanske inte kan slutföra det planerade träningspasset eller börjar tära på proteinerna istället. Som ett resultat kommer du inte att uppnå de träningsresultaten du har satt upp för dig själv. Så därför är det viktigt att du ser till att du får tillräckligt med kolhydrater när du tränar.


Många bantningskurer, kostexperter och organisationer har länge haft en restriktiv hållning till vårt relativt höga intag av kolhydrater. Ja, för många är det höga innehållet av kolhydrater i vår mat och läsk en direkt orsak till ökningen av fetma och diabetes, som har drabbat vårt samhälle.


Läs bara några av de många artiklarna om barns intag av söta energidrycker, hur godis får barnen att bli hajpade efter fredagens Disney-godis, eller hur livsmedelsföretag och snabbmatskedjor stoppar extra kolhydrater i allt vi äter och dricker.


Inte undra på att många har blivit rädda för kolhydrater och till och med börjat undvika kolhydrater i sin kost.

 

Om du utesluter eller minskar mängden kolhydrater i din kost kommer du snabbt att uppleva en betydande viktminskning. Det finns flera dieter som utnyttjar detta. För genom att minska, eller helt eliminera, kolhydraterna i din kost börjar kroppen istället bränna fett och protein, för att få den energi som saknas från kolhydraterna.


Kolhydrater ger energi för ditt träningspass


Det uppstår ett speciellt tillstånd i kroppen som kallas “ketos”. Det är detta tillstånd som orsakar viktminskning. Men ketos förstör din träning, om du på allvar arbetar med att bygga muskelmassa och öka din uthållighet.


För när du tränar behöver du givetvis all energi du kan få från kolhydraterna, så att du kan prestera optimalt under träningen. Samtidigt behöver du mycket protein för att återuppbygga dina muskler när du återhämtar dig efter träningen.

 

Så om du tränar målmedvetet och seriöst behöver du inte vara “rädd” för kolhydrater. För de kolhydraterna du konsumerar kommer antagligen brännas igenom träningen ändå. Och bättre att bränna kolhydrater än att bränna de proteiner som borde ge dig större muskler och bättre uthållighet.

 

Två typer av kolhydrater

 

Kolhydrater finns i kroppen i två olika former, nämligen:
●    Mono- och disackarider - även kallade enkla kolhydrater
●    Stärkelse och kostfiber - även kallade polysackarider eller komplexa kolhydrater
De enkla kolhydraterna hittar du i socker och alla typer av sockerhaltiga och glukosinnehållande livsmedel som godis, fruktsocker, energidrycker och läsk.


De komplexa eller sammansatta kolhydraterna hittar du i:
●    stärkelse från t ex potatis, pasta, vitt bröd och olika grynprodukter
●    kostfiber i rågbröd, grova grönsaker, frukt och baljväxter

 

Vad händer med kolhydraterna när du tränar?

 

När du tränar bränner du de kolhydraterna du har intagit. De lagras i musklerna i form av glykogen. Det är en särskilt koncentrerad form av glukos, som tillhör gruppen enkla kolhydrater.


De ger dig energi för ditt träningspass eftersom kroppen lättare kan bränna de enkla kolhydraterna än de sammansatta kolhydraterna, som finns i fiber och stärkelse. Glukos ger dig en energiboost här och nu, så att du kan utföra mer och vara aktiv längre.


När hela förrådet med glukos, som finns i musklerna, har bränts, börjar kroppen söka energi någon annanstans. Då står först de komplexa kolhydraterna i kö och sedan fetter och proteiner. Det är dock mer ansträngande för kroppen, så därför tappar du din prestanda snabbare när alla enkla kolhydrater har bränts.


Du upplever det som om du får ett blodsockerfall mitt i träningen. Därför kan du behöva sluta träna tidigare än du hade planerat. Det betyder återigen att du inte får ut så pass mycket av din träning som du hade planerat – vilket leder till att du inte blir ordentligt redo för den sportprestation eller den tävling som du tränar inför. Om du inte tränar extra.


Kosttillskott - en genväg till tillräckligt med kolhydrater


Om du skulle äta och dricka tillräckligt med kolhydrater för att undvika att bränna dem under träningen, står du i samma situation som om du skulle äta tillräckligt med protein. Du kommer alltså behöva äta riktigt seriöst stora och mängder mat – betydligt mer än du skulle vilja.


Genvägen är – precis som med protein – att ta ett eller flera olika tillskott med extra kolhydrater. Du kan till exempel ta det i form av en av energipulver-produkterna, som vi säljer här på PurePower. De säkerställer ett högt intag av kolhydrater, vilket är perfekt för dig som utövar uthållighetssporter, t ex cykling, triathlon, ironman eller seriös träning.


Komplettera gärna under träningen med t ex en energibar, en energidryck eller en så kallad energigel. Den senare ger dig samma mängd kolhydrater, som snabbt förbränns, som en energidryck – utan att du behöver konsumera samma mängd vätska, som om du hade druckit en energidryck.


Så med ett kolhydratrikt kosttillskott får du tillräckligt med energi för ditt träningspass – utan att gå upp i vikt eller uppleva någon av de besvären, som har fått stora delar av befolkningen att bli rädda för kolhydrater.
 


Ingen kommentar / Inga kommentarer
Skriv din kommentar

Beställ for ##AMOUNT## och få en gåva