Choose country

DK Denmark SE Sweden

Kramper i benen - vad kan man göra åt det

Skapad den

Kramper i benen - vad kan man göra åt det

Kramper i benen uppträder plötsligt och orsakar viss våldsam och okontrollerbar smärta. Det händer ofta på natten, så man får inte bara ömma ben, utan även förstörd nattsömn. Men vad orsakar anfallen, och hur kan du förhindra, och kanske helt undvika, dem? Du hittar svaret i den här artikeln.

 

Kramper i benen påverkar alla, oavsett ålder och hur vältränade dina muskler än är. Ju äldre och mindre aktiv du blir, desto mer benkramper upplever du. Dessutom upplever många gravida kvinnor kramper i benen oftare än sina kamrater. Men i det här inlägget fokuserar vi på idrottare/atleter.

Muskeltrötthet kan vara orsaken 

Ingen vet vad den exakta fysiologiska orsaken är, som gör att vi får kramper i benen. Det finns dock många indikationer på att de vanligtvis förekommer i samband med muskeltrötthet – och särskilt i musklerna som korsar två leder. T ex vadmuskeln.

 

Det finns dock många andra saker som verkar kunna utlösa de smärtsamma muskelsammandragningarna som kramperna i verkligheten är. De kan bli så allvarliga att du kan få smärta i den drabbade muskeln i upp till 24 timmar efter själva anfallet.

Situationer, som är kända för att utlösa kramper i benen, kan vara om du har: 

• Stått eller suttit i samma position i längre tid åt gången

• Utvecklat dehydrering eller problem med vätskebalansen

• Tränat hårt eller rört på dig mer än vanligt

• Har tagit medicin som har kramp i benen som en biverkning.

 

Hur man minskar risken för kramper i benen 

 

Eftersom vi inte känner vad som orsakar muskelkramper i benen, är det inte möjligt att helt förhindra det smärtsamma fenomenet. Det finns dock några tips och råd som, av erfarenhet, minskar risken för att du får kramper i benen.

Få kontroll över vätskebalansen 

Vätska och saltbalans spelar en viktig roll i hur kroppen fungerar. Här antas att större vätskeförlust och uttorkning främjar risken för att få kramper i benen. Detta beror på brist på natrium, vilket hjälper till att bilda de nervsignaler som styr musklerna.

 

Eftersom salt (som innehåller natrium) oftast är bundet till vätskan i kroppen, kan ett underskott i salt- och vätskebalansen orsaka irritation i musklerna, vilket gör att de börjar krampa.

 

Därför är det viktigt att du dricker tillräckligt och använder elektrolyter i ditt dricksvatten, när du tränar eller presterar hårt. Det förhindrar att kroppen utsöndrar för mycket salt så att det inte finns tillräckligt med natrium för att bilda rätt nervsignaler.

Se till att du inte får slut på magnesium   

På samma sätt som med natrium verkar en brist eller en obalans av magnesium i kroppen kunna utlösa kramper i benen.

 

Hur som helst verkar ett regelbundet intag av magnesium kunna minska risken för muskelkramper i benen. Intaget kan antingen vara i form av bestämda magnesiumtabletter eller genom ett tillskott av magnesium, elektrolyter och andra mineraler i ditt dricksvatten.

Se till att musklerna vilar efter fysisk prestation 

Hård fysisk prestation – oavsett om det är hård fysisk träning eller att du kanske har gått mer än vanligt i din vardag – kräver det att du låter musklerna i dina ben (och resten av kroppen) återhämta sig ordentligt.

 

Av samma anledning bör du vara mer försiktig med att ändra hastighet eller takt när du ska avsluta t ex din träning, eller har tröttnat på att gå. Trötta muskler behöver mer tid för att anpassa sig till en annan typ av belastning. Så byter du för fort, kan musklerna protestera med kramper.

Lätt massage, Tai Chi eller Yoga kan förhindra kramper i benen 

Om du har tränat hårt eller utfört annan hård fysisk aktivitet blir lederna lite styvare. Just styva leder verkar främja risken för muskelsammandragningar i benen.

 

Därför är det en bra idé att utföra några Yoga- eller Tai Chi-övningar som motverkar stelheten. Samt att massera musklerna eller de musklerna som passerar de styva lederna.

Hur man minskar eller stoppar kramper i benen 

Om du känner att du får kramper i benen, är det en bra idé att sträcka den drabbade muskeln långsamt, på samma sätt som du gör efter träningen. Det kan också hjälpa till att förebygga muskelsår efter ett anfall.

 

På samma sätt kan du också lindra kramperna och tillhörande smärta, genom att massera den drabbade muskeln. Detta gör att du kan slappna av i musklerna så att kramperna minskar eller försvinner helt.

Förhindra kramper i benen

Om du effektivt vill förhindra risken för kramper i benen, följ instruktionerna i denna artikel. Se också till att du dricker mycket och använd eventuellt några av de magnesium- och elektrolyttillskott som du hittar i vår webbshop.

 

Då minskar du risken för att plötsligt få eller vakna med benkramper.

 

Källa: journals.lww.com/acsm-csmr/Fulltext/2008/07001/Muscle_Cramps_during_Exercise_Is_It_Fatigue_or.9.aspx


Ingen kommentar / Inga kommentarer
Skriv din kommentar

Beställ for ##AMOUNT## och få en gåva